So. Pro 21st, 2024

Tento týden byl hektický, ale splnil jsem si sen, k čemuž mi dopomohli přátelé z 3serveru, kterým chci tímto poděkovat.

Vždycky jsem toužil proniknout do Virtuální Reality a když jsem si to zkusil, bylo to ještě lepší, než jsem si to původně představoval. Toto je osobní  pocitová recenze, která mě osobně pomohla v rozhodnutí, do čeho jít, kdybych vybíral VRko pro sebe a na konci jsem vybral a jsem přesvědčen, že dobře. 😉

Co jsem otestoval?

HTC Vive Pro
Oculus Rift
Oculus Quest
Dva VR sety od Aceru
Valve Index
Nejrůznější příslušenství k VR
Viděl jsem na vlastní oči smart suit kombinézu pro VR v hodnotě osobního automobilu 🙂
Extended Reality od Microsoftu (hololens)

Takže už asi chápete, proč jsem tak nadšený. Obvykle jdete na nějakou akci a tam mají jedno VRko.

V této recenzi se vám pokusím říct něco málo o tom,

jak VR působilo na mě,
jak mi co sedlo,
jak bylo co příjemné,
uživatelskou zkušenost,
Rozdíl mezi 144hz a 72hz.

Zkušenost ve hrách ve VR ve hře Half-life Alyx a Payday 2 VR.

A co jsem tedy nakonec pořídil po tomto velmi dlouhém zkoušení?

Valve Index

zdroj
První co se mi dostalo do ruk byl valve Index. A nasadil laťku dost vysoko. Správně bych měl nosit brýle na dálku, ale nenosím je. Člověk se stejně v mém případě časem rozkouká do dálky a občas si člověk přimhouří oči a vidí ostře.

Nasazování

Veškerá těsnící pěna (spíš jakási napodobenina kůže) působila příjemně, nikde nic moc extra netlačilo, ale bylo nutné si set jakoby tlakem přitlačit víc na oči, aby člověk viděl ostře. Ze spod má VR posuvník, kterým se dá trošku ostřit. Není to zázrak, ale trošku to pomohlo.

Používání

Ovladače do ruky mě prvních 20 minut učení se s nimi štvaly nejvíc. Jestli máte malé prsty, jste v pohodě, tento set byl asi navržen pro asiaty, každopádně moje české dlouhoprsté ruce měly s ovladačem od Valve Index občas problém, člověk si to musel neustále upravovat. Občas se mi dělo, že mi VR nebralo všechny prsty, takže jeden prst (třeba prostředníček, nebo prsteníček) zůstal narovnaný, zaímco jsem měl ovladač pevně stisknutý a ten měl zaznamenat ruku v pěst. Ne vždy to tak šlo, ale jak říkám, vy ten problém vůbec mít nemusíte, pokud máte kratší prsty.

Jinak se ovladače používaly v pohodě, z hlediska intuitivnosti jsou to asi nejlepší ovladače ze všech testovaných VRek, které jsem měl v ruce.
Dobré na tom je to, že vám ovladač pevně svírá dlaně, takže je téměř vyloučeno, že by vám ovladač i s agresivním máváním vylítl z ruky.
Po několika hodinách hraní Half-life Alyx jsem měl otlačené čáry na rukách od ovladače a vzpomínám si, že mě po pár hodinách trošku bolely prsteníčky, ale to jsem asi blbě držel ovladač. Časem se naučíte ovladač držet, dejte tomu několik hodin minimálně.

Proti zvuku nemám co vytknout, všechno mi připadlo super.

Plynulost byla naprosto vynikající, graficky to bylo super, jen to na mě nebyl dostatečně ostrý obraz, ale jak říkám, měl bych nosit brýle a nenosím.
Toto VR má 144 Hz, ale ve srovnání se 72Hz, ano, bylo to lepší, ale já osobně jsem se 72 hz u jiných VR setů neměl problém, takže už se rozhoduje jen poměr cena/výkon a poměr cena/výkon znamená, že příplatek dalších cca 10 tisíc oproti oculus Quest za 144hz VR setu Valve Index nebyl zas tak velký přínos, jaký bych si představoval. (můj osobní názor)

S hraním po pár hodinách jste se s ovladači spřátelili a pak už to šlo intuitivně. Co jsem teda v half-life alyx nedával s žádným VR setem dobře bylo nabíjení ve hře. Zkrátka uchopení ovladače za hlavu a zmáčknutí ruky v pěst, aby vám to vytáhlo plný zásobník k nabití herní zbraně byl takový problém, že většina VRek to dala třeba na 2. někdy na 3. pokus a mezitím důležitý herní čas ubíhal. Takže jsem se to časem naučil řešit tak, že jsem ve hře vystřílel zásobník do pistole a normálně jsem začal před nepřítelem zdrhat za nějaké dveře, které jsem si vklidu zavřel, v pohodě si přebil asi na 4. (někdy na 1.) pokus a pak znovu otevřel dveře a pokračoval v kosení nepřátel.

Jinak  Valve Index neměl chybu. Kdyby ten set stál tak 12 tisíc a ne 799€, případně celý kit s motion krabičkami za 1079€ (dnes 24.7 je euro za 27,05 CZK), tak bych ho bral asi hned, ale osobně si myslím, ačkoliv bych si to mohl pořídit, tak nejsem přesvědčen, že ta cena odpovídá adekvátnosti kvality toho VRka.

Každopádně Valve Index byl super a troufám si říct, že je ještě lepší než HTC VIVE PRO, díky intuitivnosti ovladačů.

Kdybych neřešil peníze, tak jdu do Valve Indexu, ale jak říkám, i kdybych si to mohl z fleku koupit, stejně mi ta cena připadne přehnaně nadsazená,
tu cenu to rozhodně nemá a chápu, že výrobci teď spíš z marketingového hlediska „sbírají smetánku“ a nemají úplně důvod VR slevňovat, vzhledem k tomu, že zatím není větší tlak, který by motivoval výrobce tlačit ceny dolů.

POZOR: Mám velký nos, takže jsem špičkou nosu občas měl tendenci zavadit o VR set a nepříjemně to občas svědilo, ale vy nemáte Moravský frňák jako
já, takže vy budete zase v pohodě. My moraváci jsme asi fakt mutanti či co…

Nevýhody Valve Index

  • vyšší cena
  • hodně tmavá šedá barva je považována za  černou barvu. Valve Indexu dělal problém kontrast
  • exkluzivní prodej pouze od valve
  • Někomu nemusí sedět ovladače, je třeba se s tím učit

HTC VIVE PRO

U HTC VIVE PRO jde vidět, že už se jedná o VR set, který je rok nebo 2 roky starý. Ovladače jsou fajn a dokonce i chápu, proč se po chvíli
nečinnosti odpojovaly, aby šetřily baterku, ale i tak mě to docela vadilo, že ty ovladače nevydržely mnohem déle.

Nasazování

Prvotní pocit…Velmi příjemné a měkké molitanové výstelky na VRku. Velmi příjemně to sedlo na tvář, ale hrozně mě svědila špička nosu, protože to VRko zkrátka není dost hluboké, aby se mi tam můj moravský frňák vlezl. Ale zvyknou se na to po čase dalo. Spíš co mě nejvíc štvalo a to nevím jestli bylo zaviněno špatným nalepením, tak to byla spodní část výstlky, která dopadne na část tváře pod očima. Když jsem si chtěl nějak posunout
nebo upravit VR set, abych viděl ostřeji, tak se mi ten spodní molitant, který se opře do tváře pod očima, se měl tendenci jakoby vzpříčit směrem dovnitř
a jakoby ohrnout, takže jsem pokaždé, když se to stalo, musel set vzít, sundat si ho, znovu nasadit, aby spodní polštářky na tvář pod očima dosedla
správně a pak jsem si set mohl teprve přitáhnout, další možnost přitáhnutí byl suchý zip vedoucí prostředkem temena přes hlavu.

Používání

Jde vidět, že toto je VR set někdy z roku 2018. Je to fajn, ovladače působí bytelným dojmem (ale nejsou bytelné).
Ovladače vám drží na rukách pomocí poutek připomínající poutka na foťák, poutko na mobil apod. Naštěstí se mi ovladač nijak nezesmeknul, ale
já taky nedělal žádnou ultra divočinu.

Obrazově je to super, nemám co vytknout, trošku jsem musel štelovat ostrost VR setu a celkově mi připadlo v případě Payday2 VR, že
mám málo tlačítek a že jsem tak trochu zmatený z používání ovladače. Jinak ovladače byly přesné, neměl jsem žádný problém s používáním tohoto
VR setu.

Hraní tedy bylo ok, není tam intuitivní ovládání ruky jako na Valve Index, ale celkově hraní byl příjemné, jen ty dolní polštářky
držící VR set pod očima se mi občas měl tendenci smeknout a pak mě to kousalo, nebo tlačilo, ale znovu opakuji, že to mohlo být špatným
nalepením těch polštářků.

Štelování obrazu, rezerva pro brýle nastavit šla, takže tady asi nemám co vytknout.
Otrava byly motion trackery (takové krabičky na velkých stojanech ve výšce cca 2 metrů), člověk si to musel nastavit v místnosti a ano
pomáhá to dobře trackovat vaše pohyby, ale máte zejména v bytě utopený další prostor na velké stojany a to je otrava.

materiálově třeba sluchátka, byla potažena kůží (asi umělou?), tedy na mě zpracováním (až na ty molitany) působilo až luxusním dojmem.

Dal bych za to ty peníze?

Ikdyž na to mám, tak HTC VIVE Pro bych si nikdy nekoupil. Jednak je to už značka a všichni co kdy slyšeli o VR znají HTC Vive a vědí, že je super.

Nevýhody HTC Vive Pro jsou stručně tyto

  • 35 000 je jedna z nejvyšších cen trošku lepších VR setů a rozhodně mi HTC VIVE nepřipadal lepší, než Valve Index.
  • Motion trackery zabírají další po cca metru čtverečním víc místa, takže pro hraní to musíte skládat a rozkládat, je to otrava. Tedy neskladnost.
  • Úplně debilní molitanové polštářky, které jsou sice vyměnitelné, znovu nalepitelné, ale když jsou jednou nalepeny blbě, tak to tlačí do tváře,
    nebo se to při prvním upravení VR setu rukou mají tendenci vzpříčit a způsobovat tak nepohodlí uživatele, přičemž je lehčí set znovu odberat z hlavy
    a znovu na hlavu nasadit.
  • Molitany sají pot, hygieničnost trpí
  • Chápu, že HTC je možná kvalitní firma prodávající kvalitní hardware, ale působí na mě v roce 2020 již trošku zastaralým dojmem, oproti tomu, co nabízí konkurence v podobě Valve Index. Ty ovladače jsou fakt obří krávy. Ve srovnání s tím jsou ovladače od oculusu quest malinkaté dětské hračky.
  • Bolely mě z ovladačů prostředníčky při častém mačkání na reload v Payday 2 VR. (boční tlačítko na které tlačítkují prostředníčky)

Oculus rift vs. Oculus Quest

Tady nejsem schopen stanovit vítěze. Já prozradím, že můj vítěz se stal nakonec Oculus Quest, protože má Oled displej, obraz mi připadl
ještě ostřejší, než na Valve Indexu a nižší rozlišení jsem nebyl schopen rozpoznat. Jakmile to máte na tom oku, tak to asi nepoznáte, nebo já jsem to asi neměl natolik dlouho, abych si všiml, že by mi to u oculusu quest vadilo.

Oculus Quest měl lepší černou. V případě Valve Indexu mě překvapilo, že tmavá barva byla spíš taková tmavá šedá, tady díky Oled displeji na mě tmavé odstíny působily lépe.

Polštářky působily trošičku tvrději, než všechny ostatní sety, ale zase to nebyl jen blbý molitan, takže to na mě působilo hygieničtějším dojmem.
Bylo to však příjemné hraní a celkově to na mé hlavě drželo lépe, abych viděl díky tomu i ostřeji (byly ostatní VRka už vytahané? Nevím).
Vůbec jsem si nevšiml poklesu ze 144 na 72Hz či 80Hz z riftu.
Vítězem se ale spíš stane Oculus Quest, protože umožňuje bezdrátové hraní. Pozor, abyste mohli hrát, potřebujete mít v místnosti světlo,
kamery na VR setu potřebují pro svou funkčnost světlo, ale intenzivní denní sluneční světlo může údajně dokonce VR set poškodit, proto
jen doma, uvnitř a za běžného osvětlení místnosti, žádné intenzivní světlo, ale ani úplná tma.

Pamatuji si, že po uchopení ovladačů v Half-life Alyx a snaze natáhnout se asi 5x za sebe jsem okamžitě chtěl zpátky Valve Index.
Na indexu fyzicky zmáčknete ruku do válcovité části ovladače, kterou vaše dlaně objímají a tak stisknete ruku ve hře. V případě oculusu si šáhnete do batohu tak, že stisknete tlačítko na palci a na ukazováčku. Musel jsem si na to chvíli zvykat, ale do pár minut až desítek minut už jsem nad tím vůbec nepřemýšlel a naučil se to standardně používat, jako předtím Valve Index.

V poměru cena/výkon se mi podařilo najít nejlevnější nabídku na Amazonu, české e-shopy mají zoufale předraženou a špatnou nabídku VR head setů, proto jsem se rozhodl, že tohle živit nechci. Stejný set, který se na Amazonu prodával za 12 770, na českých e-schopech začínal na 14 900,- Alza.cz dnešní den 24.7 za 15 990,- (datart dokonce 19990,-) naprosto nepřijatelné ceny za něco, co před pandemií corona viru stálo okolo 11 tisíc. Na druhou stranu, pokud mě chcete podpořit a pokud tento článek pro vás znamená přídavnou hodnotu, udělal jsem si afiliate odkaz na Oculus Quest 64gb.

Oculus GO, VR od Aceru

Oculus GO nebrat. Můžete si to nastudovat, ale ušetřím vám čas. Prostě Nebrat, říkali mi to všichni, že to jsou vyhozené peníze. Můžete se pouze rozhlížet, ale nemůžete po místnosti chodit, není to na to hardwarově přizpůsobené.

VR od Aceru

zdroj

Kapitola sama pro sebe. První verze byla spíš fail. Druhá verze je lepší, ale taky dražší a cenově to nedává ve srovnání s Oculus Quest smysl.
Největším problémem je, že systém uspořádání kamerek je daný tak špatně, že když se v Half-liFe Alyx chcete natáhnout levou rukou do batohu „jakože taháte zásobník z batohu“, tak máchnete rukou za hlavu, nebo za sebe a to už kamerky nezaznamenají. Takže Half-life Alyx je na tom patrně nehratelný. Druhá verze je trošku upravená, ale stále nic moc ve srovnání s konkurencí dost pokulhává kvalitativně i zpracováním a vnitřkem.

Mají udávanou frekvenci 60 až 90 Hz
Oficiálně rozlišení 2880×1440

Cenově v dané kategorii je téměř ve všem lepší Oculus Quest, takže mi bylo na férovku řečeno, ať s Acer VRkem vůbec neztrácím čas, že je minimálně o 1 generaci pozadu za ostatními výrobci. Kvalita zpracování, spolehlivost, úroveň VR experience.

Co má většina VR setů dobře

Kolečko na utáhnutí vzadu

Občas tuto vychytávku mají různé helmy na kolo. Vzadu je kolečko, kterým když otáčíte, tak si VRko přitáhnete blíž k hlavě, nebo povolíte. Výsledkem je, že pak můžete házet hlavou jako na metalovém koncertu a VRko vám z hlavy ne a ne spadnout (pokud to drží fakt pevně, že po odebrání VRka máte tzv. „otlačenou svatozář“ kolem hlavy).

Zvuk

Není co vytknout, zvuky mi připadly všude super.

Poutka na ruce

Uchycení ovladačů za ruku tak aby vám z ruky nevypadly. Nejlepší Valve Index, za ním asi Oculus Quest díky stylu uchopení ovladače a pak vše ostatní.

Ubývající kabeláž

Postupně výrobci přecházejí k bezdrátovému či jednokabelovému napojení VR k PC.

Rozšířená realita

Microsoft Hololens 2

Je to drahé (3500$ viz odkaz), je to experimentální, je to zajímavé si to vyzkoušet a prostě to nekupujte. Proč? Je to experimentální, Half-life Alyx si na tom rozhodně nezahrajete. Pro mě je to na úrovni vymakanějších google glass.

Co mi vadilo u všech VR

Vadilo mi, že než jsem si VR nasadil pořádně na hlavu, tak jsem si to různě musel upravovat, přitahovat tu upínací část blíž k hlavě a jakmile to člověk jednou sundá, musí si to po opětovném nasazení zase znovu utahovat, přitahovat, upravovat, ostřit. Začínám docela chápat, jak se dámy cítí, když jim nesedí podprsenka, tak tohle je asi ještě horší s tím rozdílem, že si to můžete 10 minut upravovat a až si to upravíte, tak to vydrží třeba 40 minut, než se vám suché zipy uvolní a vy si to pak rukou trošku potřebujete upravit. 🙂

Další co mi vadilo byla absence ostření na každou čočku zvlášť. Odhadem 50% populace má nějakou oční vadu a dokud tohle VR nevyřeší, tak vzniká problém. Takže pokud máte na každé oko jiný počet dioptrií, vzniká vám nejspíš problém. Naštěstí drtivá většina VR setů má možnost si čočky oddálit a udělat tak místo pro brýle, ale pak zase vzniká problém, že vám VRko tlačí do brýlí, brýlé do tváře a nemusí to být příjemné. Já to s brýlemi netestoval, takže ode mě nezazní zkušenost, co mě tlačilo do tváře z hlediska brýlí a co nikoliv.

Kdo je  vítěz?

Poměr cena/Výkon/skladnost Oculus Quest. ( <- přikládám affiliate odkaz na Heuréku, děkuji všem, kdo přes tento odkaz nakoupíte a podpoříte tak můj blog i můj čas, který jsem tomu věnoval)

Odkaz na Amazon (viz obrázek), odkud jsem to vzal levněji, než z CZ e-shopů:
(A taky affiliate, přiznávám 😉 nicméně v době psaní článku 1 € = 27,05 CZK, tedy 437€ x 27,05 =  11 820 CZK, poštovné je zdarma na první objednávku. Co vím, tak o rok kratší záruka, ale za tu úsporu to stojí  😉 )

Poměr Top Kvalita – Valve Index (za ovladače i kvalitu VR a celkové zpracování) (V době psaní článku 1€ = 27,05 CZK, 799€ + 159€ za jednu základní stanici = 958€ x 27,05 za CZK = 25 913,90 CZK za celý set )

Avatar

By mirra

Hardwaru a počítačům se věnuji již od roku 2003. Za tu dobu jsem poskládal stovky počítačů, opravil tisíce počítačů a vyřešil nespočetně problémů, vad a chyb, se kterými se setkávali uživatelé. Od roku 2005 se zabývám servery, zejména těmi herními, v roce 2007 jsem se začal věnovat Valve Source SDK level designu, který šel od roku 2009 k ledu kvůli studiu Informatiky na univerzitě. Podílel jsem se chvíli i na provozu síťové laboratoře MENDELU, dnes spravuji v jedné osobě cca 100 serverů/diskových polí na univerzitě, řeším IT v malých a středních firmách tak, aby firmy ušetřily nemalé částky při zlepšení kvality a soustředím se na snižování nákladů na IT od licencí až po hardware, software, provádím konsolidace a audity platnosti licencí, které firmám šetří rovněž nemalé peníze. Z velkých firem jsem měl příležitost s dalšími kolegy řešit správu 8000 serverů po celé západní Evropě s vysokou mírou automatizace a poznávání nejrůznějších evropských pracovních mentalit. Dále jsem řešil hybridní cloud ve velké firmě, orientované na trhy střední a východní Evropy. Posledních několik let se věnuji Devops pro velké zákazníky v Azure cloudu, spravuji kubernetes (AKS), Gitlab.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *