So. Pro 21st, 2024
Marketingová fotografie xiaomi koloběžky na obrázku

Odpovím v bodech. Novináři pokládající řečnickou otázku pátrají, proč tomu tak je, napříč jednotlivými zeměmi. Zažil jsem vzestup, i pád koloběžek, sám jsem i pár koloběžek vlastnil, tak je na čase se k nim také vyjádřit a odradit každého zájemce od její koupě.

Hřebíčky do rakve elektrických koloběžek

  1. Špatný stav silnic a chodníků v ČR. I mě se stalo, že jsem zapíchnul koloběžku mezi 2 dlažební kostky a kdybych v ten správný okamžik nezmáčkl okamžitě brzdu, přepadl bych přes řidítka, pokud bych jel rychleji.
  2. Legislativa, ta to zabijí nejvíc. Oficiálně nemůžete jezdit po chodníku ani po pěší zóně, protože na chodník je to „moc rychlé“, na silnici, je to zase moc pomalé a budou vás nenávidět a vytrubovat majitelé automobilů, ačkoliv jedete s prominutím připosraně u kraje vozovky, protože se snažíte mít ohled na ostatní. Byl jsem svědkem toho, jak jsem byl nucen sesednout a 500 metrů jít kolem policejní hlídky jako chodec, abych tu pokutu za ježdění na chodníku nedostal. Jo a taky vás nenávidí kolaři, protože pro ně jste lenoši. 🙂 Nemluvě o plnohodnotných motorkářích, ti vás nechápou vůbec.
  3. Naprosto debilně navržené těžiště, které vás předurčuje k tomu, že se na tom jednou pořádně rozbijete. Na standardním kole můžete při jízdě z řidítek pustit ruce, protože kolo má lepší těžiště. U koloběžky je těžištěm baterie, takže jakmile pustíte řidítka, okamžitě padáte k zemi. A když potřebujete odbočit a ukazujete rukou, máte větší šanci, že se v zatáčce rozbijete, když držíte koloběžku jednou rukou a druhou ukazujete změnu směru jízdy a najedete přitom na kamen, nebo nějakou nerovnost, kterých je v ČR na rozdávání.
  4. Koloběžky na krátkodobý pronájem, jsou příliš drahé a nejsou o tolik levnější, než standardní jízda taxikem, nebo sdílenými vozy. (ve městech)
  5. Malá kolečka, která přenesou více drncání do ruk. Již se dělají odpružené verze koloběžek, nicméně i tak jsem za život viděl spoustu zlomených koloběžek v řidítkách a jakmile máte malé kolečko, které zapadne do kdejaké nerovnosti, tak to vyžaduje více pozornosti při jízdě, než v případě kola. Koloběžka vždycky bude drncat víc, než kolo, to je základní fyzika, kvůli menším kolečkům, bohužel. Jak jsem již zmínil odpružené verze koloběžek, tak odpružení sice pomáhá, ale s kolem se to srovnat nedá.
  6. Není to do terénu, kde konkurují standardní kola.
  7. Do MHD už s koloběžkou taky nemůžete, pokud není sklopená. V podobě „zavazadla“.
  8. Zase legislativa, pokud to má sedátko, už je to scooter a musíte na to mít papíry.
  9. Nízký výkon, do kopce to netáhne, dokud tomu významně nepomáháte odrážením nohama.
  10. Minimálně po Brně dojedete všude zhruba stejně rychle, jako kdybyste jeli MHD, jenom nemusíte čekat při přestupování na nejbližší vůz MHD. V MHD si můžete přečíst knížku a v zimě na vás neprší a nemrznete. Koloběžka je vhodná spíš od 25+°C, když je venku na přímém slunku nesnesitelně, v neklimatizovaném vozu MHD ještě nesnesitelněji, tehdy už to nevypadá, jako mizerná možnost. Ale zkuste se v 35°C vysekat s koloběžkou na rozpáleném asfaltu… A nemusí to být ani vaší vinou.
  11. Koleje…Koleje nemají rády ani kola, ani koloběžky, vyhýbejte se tramvajovým/šalinovým kolejím ve městech, protože ty pády ještě bez helmy jsou velmi bolestivé.
  12. Na Praze 1 je vstup koloběžkám zakázaný, opilí turisté házeli koloběžky do Vltavy a děje se tak všude v evropských městech, kterými protéká nějaká řeka a poblíž jsou komunikace, po kterých může parkovat, nebo jezdit elektrická koloběžka v kombinaci s opilými turisty. Korunku tomu pak nasazují jízdy ve 2 lidech na jedné koloběžce. Koloběžka má oficiální nosnost do 100 Kg, jakmile na tom jedou 2 dospělí, je to špatně i ze zákona. Pokud na tom jede rodič s dítětem, oba bez helmy, tak je to superšpatně a koledují si o průšvih, nejen se zákonem, ale je to vyloženě hazard se zdravím.
  13. A poslední hřebíček do rakve a tou je zase legislativa. Zavedení povinného ručení na koloběžky bude znamenat, že už to bude max doménou turistů někde po Praze, nebo někde po vesnici, typicky ty případy, které to mají na „z hospody do hospody“.

Popravdě se divím, že jsem éru koloběžek přežil ve zdraví. Pokud to zvažujete jako vánoční dárek a fakt víte, že to musíte koupit, kupte k tomu i nějakou kvalitní helmu, rukavice na ježdění a nebudou špatné ani nákoleníky, protože když přelítnete přes řidítka, odnese to jedno z vašich kolen. Kdo zažil bolavý meniskus, dodřené dlaně od pádu, o helmě nemluvě, nebude poslední větu rozporovat. 😉

Čím větší kola, tím lépe, protože větší kolo absorbuje lépe nerovnosti terénu. Pokud zvolíte tvrdé kolo, vyklepete kontakty na baterce, tudy se vůbec nevydávejte. Většina lidí, co znám, píchla kolo u koloběžky, tak se většinou jednalo o přední kolo. Naše infrastruktura a chodníky prostě nejsou a nikdy nebyly navrženy proto, aby se po tom dalo jezdit na koloběžce.

Vykašlete se na koloběžku, dětem raději kolo a kvalitní helmu

Kdybych proto byl rodič a zvažoval bych ratolestem nákup kolo vs. koloběžka, zvolím kolo. Už nikdy ne koloběžku, kvůli legislativě, omezením, možnost nasbírat pokuty za ježdění po chodníku, městskému provozu a nemožnosti jezdit rozumně v terénu, s čímž počítá velké množství cyklostezek v ČR.

Budoucnost? Elektroskládačka

Ideál by bylo mít menší kolo, které za chvíli rozložíte, složené může do MHD, nezabíralo by víc místa, než 1 kufřík a kdybyste si potřebovali trošku pomoci do kopce, tak by tam byla malinkatá baterečka, vážící jednotky kilogramů. Ve složeném stavu byste na to položili helmu, která by neupadla. Ceny elektrokol jsou zatím ještě vysoké, nicméně v tomto vidím budoucnost. Problém je stále legislativa. Ve městech nemůžete oficiálně s kolem na chodník, ale aspoň už můžete na cyklostezky.

Zdroj, na který reaguji

Avatar

By mirra

Hardwaru a počítačům se věnuji již od roku 2003. Za tu dobu jsem poskládal stovky počítačů, opravil tisíce počítačů a vyřešil nespočetně problémů, vad a chyb, se kterými se setkávali uživatelé. Od roku 2005 se zabývám servery, zejména těmi herními, v roce 2007 jsem se začal věnovat Valve Source SDK level designu, který šel od roku 2009 k ledu kvůli studiu Informatiky na univerzitě. Podílel jsem se chvíli i na provozu síťové laboratoře MENDELU, dnes spravuji v jedné osobě cca 100 serverů/diskových polí na univerzitě, řeším IT v malých a středních firmách tak, aby firmy ušetřily nemalé částky při zlepšení kvality a soustředím se na snižování nákladů na IT od licencí až po hardware, software, provádím konsolidace a audity platnosti licencí, které firmám šetří rovněž nemalé peníze. Z velkých firem jsem měl příležitost s dalšími kolegy řešit správu 8000 serverů po celé západní Evropě s vysokou mírou automatizace a poznávání nejrůznějších evropských pracovních mentalit. Dále jsem řešil hybridní cloud ve velké firmě, orientované na trhy střední a východní Evropy. Posledních několik let se věnuji Devops pro velké zákazníky v Azure cloudu, spravuji kubernetes (AKS), Gitlab.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *